Sunday, January 30, 2005

و... 

نامه حاتمی کیا به وزیر اطلاعات
ابراهيم حاتمي‌كيا، كارگردان سينماي ايران كه در جشنواره‌ي فجر امسال قرار بود، با فيلم جديدش «به‌رنگ‌ارغوان» در بخش مسابقه سينماي ايران و آسيا حضور داشته باشد، در آستانه برگزاري اين جشنواره نامه‌ي سرگشاده‌ي خود به وزير اطلاعات را اختصاصا در اختيار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) قرار داد.
به گزارش ايسنا، متن كامل اين نامه به شرح ذيل است:
«يا شاهد
اجازه دهيد شما را برادر خطاب كنم، جناب آقاي يونسي وزير محترم دولت خاتمي.
شما در آن دعوت با سلام آغاز كردين. حافظ گشودين و اين بيت آمد و خوانديد كه ؛
« ما نگوييم بد و ميل به ناحق نكنيم»
و با غم، شكوه آغاز كردين. هر جا با عقل و استدلال امنيتي سخن گفتيد، نفهميدم؛ ولي هر جا با دل سخن گفتيد با جان دل گرفتم. دانستم كه به نمايندگي از شاكيان دل شكسته « ياران سايه سبز» سخن مي‌گويي.
برادرم، به غم شما و يارانتان احترام قائلم؛ همانگونه كه شما، به نيت من احترام قائل بوديد. اجازه دهيد شهادتنامه آن نشست را رسا بخوانم.
شهادت ميدهم كه اجازه داديد كه « به رنگ ارغوان» عليرغم ميل باطني‌تان به نمايش درآيد بي‌آنكه ثانيه‌اي حذف شود و من قادر بودم جلسه را با همين توافق ترك كنم و فيلم در جشنواره شركت كند؛ ولي من برنخواستم. چرا كه با دلم آمده بودم و دل هنوز آرام نبود.
برادرم؛ بدانيد من و شما از يك قبيله‌ايم، اگر چه تلاشمان در دو ساحت مختلف قرار دارد ما عيانيم و آشكار
و شما به زعم من در سايه‌ايد و ناپيدا.
بقول « شهيد آويني» من در بوستان عافيت طلبي شكرخوري و شكرشكني نمي‌كنم .
بر ما رواست كه آزمون و خطا كنيم و من اين ماموريت را از « پيرمان» به دست خط عشق؛ حواله گرفته‌ام.
شايد « به رنگ ارغوان» گل سرخ خارداري باشد كه دل ياران را ريش كرده است؛ ولي شما ميدانيد كه من نيتي جز تقديم گل نداشتم.
شهادت ميدهم كه بعنوان پدر معنوي « به رنگ ارغوان » با ميل و خواست شخصي خودم فيلم را از شركت در جشنواره فجر محروم ميكنم. ميگويم محروميت و اين سخت و دردناك است. ميدانم كه شما نيز همچون من از اينكه حاصل يكسال زحمت اهالي هنر در دولت هنر دوست خاتمي چنين سرنوشتي پيدا كرده است متاسف هستيد.
ولي با اطمينان و با صداي رسا ميگويم كه اجازه به هيچ خناسي نخواهم داد كه اين رود ارادت را بركه‌اي ساكن تصور كند كه ميتواند ماهيان نامشروع خود را پرورش و صيد كند.
من و يارانم منتظر روزي خواهيم بود كه « به رنگ ارغوان» در فضايي صرفا فرهنگي بهمراه شما و يارانتان؛ در منظر نگاه مخاطبان اصلي آن قرار گيرد.
انشاء الله
نويسنده و كارگردان فيلم «به رنگ ارغوان»
ابراهيم حاتمي‌كيا

سفر خاتمی به بوسنی
الشرق‌الاوسط به نقل از مقامات بوسنيايي نوشت: دفتر رياست جمهوري بوسني دعوتنامه‌اي را براي محمد خاتمي، رييس جمهور ايران براي شركت در كنفرانس گفت‌وگوي تمدن‌ها كه طي هفته‌هاي آينده در اين كشور برگزار مي‌شود، ارسال كرده است.
اين روزنامه‌ي چاپ لندن به نقل از مقامات ياد شده افزود: محمد خاتمي، 17 اسفند‌ماه از بوسني ديدار و در كنفرانس بين‌المللي گفت‌وگوي تمدن‌ها كه قرار است در سارايوو برگزار شود، شركت كند و در اين مراسم به سخنراني درباره اين مساله بپردازد.
الشرق الاوسط ادامه داد: قرار است محمد خاتمي در سفرش به بوسني با مقامات اين كشور و هم‌چنين هياتي كه براي تحكيم روابط بين ايران و بوسني فعاليت مي‌كند، ديدار كند.
اين گزارش مي‌افزايد، كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كه سفر خاتمي به بوسني تاثير زيادي در روابط دو كشور در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي داشته باشد.
خاتمی همیشه به فوتبال لطف داشته است
دادكان، رئيس فدراسيون فوتبال گفت: حضور مقامات عالي رتبه كشوري در ورزشگاه، در مسابقات مرحله نهايي مقدماتي جام جهاني، مي‌تواند انگيزه‌هاي بالايي در مجموعه بازيكنان، كادر فني و فدراسيون فوتبال بوجود بياورد. آقاي خاتمي، هميشه نسبت به فدراسيون و تيم ملي، لطف داشته اند و از فعاليت‌هاي تيم ملي، پشتيباني كرده‌اند و حضور ايشان در استاديوم مي‌تواند، مفيدتر باشد.
جرات آمریکا برای حمله به ایران
آلكسي آرباتوف، رئيس مركز امنيت بين المللي روسيه گفت: آمريكا به رغم تلاش براي تشديد تنش ها و لفاظي‌هاي خصمانه، جرأت اقدام نظامي عليه ايران را نخواهد داشت. حمله نظامي آمريكا به ايران، ديوانگي محض خواهد بود، زيرا عوامل بسياري وجود دارد كه مي‌تواند اوضاع سياسي را از كنترل خارج كند. با اين حال، حملات هوايي و موشكي عليه اهداف استراتژيك در ايران از سوي آمريكا، منتفي نيست.
کلينتون نقش آمريکا را در سرنگون کردن دولت مصدق پذيرفت
"بيل کلينتون " رييس جمهور پيشين آمريکا روز پنجشنبه پذيرفت که آمريکامسوول سرنگونى دولت دکتر محمد مصدق بوده است .
کلينتون که دريکى از نشست هاى مجمع جهانى اقتصاد درداووس سوييس سخن مى گفت ضمن مقايسه دولت آينده عراق و ايران افزود : " ايران يک نمونه کاملا متفاوت است .
کلينتون افزود : " آمريکا درسال۱۹۴۱ فردى آزاديخواه و مردم سالار منتخب مردم آن کشور را سرنگون کرد و شاه را به حکومت باز گرداند."
رييس جمهور پيشين آمريکا گفت : " هرچند بيان چنين مطلبى از سوى يک فرد آمريکايى مناسب نيست ولى اين مطلبى است که به آن اعتقاد دارم . "
کلينتون گفت : " سپس آيت الله خمينى، شاه را سرنگون و ما را مجبور کرد به سمت صدام برويم ."
رييس جمهور سابق آمريکا اعتراف کرد که اقدامات تجاوزکارانه صدام حسين عليه جمهورى اسلامى ايران با پشتيبانى آمريکاصورت گرفته بود.
وى گفت : "بدترين اقداماتى که صدام حسين درده۱۹۸۰ه انجام داد با آگاهى کامل وحمايت دولت آمريکابود."
کلينتون گفت : "هنگامى که (محمد) خاتمى انتخاب شد من (ازسرنگون کردن دولت مصدق ) عذرخواهى کردم .اميدوار بودم که بتوانم روابط حسنه اى باايران
داشته باشيم ."
واکنش خرازی نسبت به سخنان مسولین آمریکائی
خرازي اظهار داشت هيچ نشانه‌اي از تغيير مثبت در رويكرد آمريكا نسبت به ايران نمي‌بيند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كمال خرازي، وزير امور خارجه‌ي كشورمان به اين خبرگزاري انگليسي گفت كه معتقد است به آمريكا به صورت غير مستقيم در خصوص مذاكرات هسته‌يي ايران و اتحاديه‌ي اروپا مشاوره داده مي‌شود.
وي درباره‌ي اظهارات اخير محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه خواستار پيوستن آمريكا به مذاكرات ميان ايران و اروپا شده است، گفت: چنين پيشنهادي مطرح نيست و من معتقدم در اين مرحله ما با اروپا روبرو هستيم و اروپايي‌ها براي هماهنگي امور با آمريكا تعهداتي خاص دارند.
رويتر ادامه داد: مقامات ايراني گفته‌اند هيچ برنامه‌اي براي ديدار خرازي و البرادعي در داووس وجود ندارد.
خرازي هم چنين در داووس گفت، ايران هيچ پيشنهاد تبعيض آميزي را براي محدود كردن فعاليتهاي هسته‌يي‌اش نمي‌پذيرد.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?